Jak probíhá copywriting

Píšu webové texty. Má práce zavání uměním ale taky byznysem…

… protože cílem je prodávat úspěšně prostřednictvím slov na webu váš výrobek nebo vaši službu. Pak jsme spokojeni vy i já. A protože máme společný cíl, musí se zapojit obě strany. Takto spolupráce se mnou probíhá:

 

Tak vy prý potřebujete texty na web…

Oslovíte mě přes jitka@copyto.cz a stručně vybafnete třeba „Potřebuji otextovat web o ručně šitých kravatách pro psy.“ Ozvu se vám většinou během pár hodin. Telefonní číslo na mém webu nenajdete – jsem morous, co nechce mluvit s lidmi? Kdepak, jen když zrovna zapáleně tupím tužky na bezvadných textech, každé vyrušení může znamenat ztrátu nápadu na oslnivý slogan. Nebo zrovna jedu v tramvaji a místo „parádní zakázka“ vám budu rozumět „proradná cháska“.

 

No nepovídejte… vlastně naopak, povídejte!

Upřesníme, co přesně ode mě potřebujete napsat (celý web, jednu landing page, leták, slogan, text pro PPC…) Budete jako hvězda na interview – zasypu vás otázkami: potřebuji poznat váš produkt/projekt/službu, které mám v textech ukázat v nejlepším světle. A taky čím se liší od konkurence. Čím jste jiní, lepší. Některé otázky vám můžou připadat zbytečné, přesto mi věřte – potřebuji znát nejen „tvrdá data“, ale také vaše vize, cíle, touhy… zkrátka kromě informací taky emoce. To aby texty byly v harmonii s vaším byznysem. A pak proto, že ať už nabízíte bio doutníky nebo venčení problematických psů – lidé nejvíc šíří jednoduchý, konkrétní, překvapivý příběh s emocemi. A dostat do textů takový příběh je už můj úkol. Strukturu webu atp. bych ráda probrala s grafikem/web dílnou, kteří dávají vašemu webu fyzickou podobu. Divili byste se, kolik chytrých nápadů při takové spolupráci nás kreativců vznikne. A pokud webaře/grafika nemáte, ráda doporučím.

 

Píšu, nerušit!

Tahle fáze by se vám mohla hodně líbit. Nemusíte nic. Na základě bezvadných podkladů, které od vás dostanu ve druhé fázi viz výše, zpracuji vstupní informace, nastuduji konkurenci… no pro vás možná nuda. Ale pro skvělé texty – které neplavou na vodě, zato spolehlivě cílí do srdce zákazníků – naprosto zásadní fáze. A pak píšu. A píšu. Lámu si hlavu, lámu tužky... Když je hotovo, ještě tomu dám nějaký ten den, kdy se k textům vrátím a zjistím, že s časovým odstupem některé pasáže nejsou dokonale vybroušené, a doladím je. A vždy dodržím termín, který si na začátku domluvíme.

 

Tak tady to máte aneb Než to pustíme do světa

Pošlu vám návrh textů a na vás bude: zhodnotit, jak se vám líbí celkový tón řeči. Podat případnou kritiku k místům, která se vám nelíbí. A hlavně upozornit, pokud nesouhlasí některá věcná data. Vaše připomínky poté zapracuji. Mohlo by se zdát, že po této fázi mám hotovo. Ale ono ne. Texty totiž následně zpracovávají třeba grafik, programátor… Ráda po jejich práci znovu vše projedu, zda někam nevklouzla chybka, překlep, nevhodné naporcování odstavce…

 

A žili spolu šťastně až do smrti… nebo ne?

Po zaplacení faktury, kterou vám pošlu, to nemusí skončit – už o vašem byznyse vím první poslední a veškeré další texty se budou psát hravě. Nebo ověřujete a vylepšujete úspěšnost svých kampaní, návštěvnost webu atd. a čísla nejsou vysoká, jak byste si přáli? Dotazník ukáže, že zákazníci si na vašem výrobku/službě všímají jiných předností? Navrhnu úpravy, které vyladí texty dle aktuálních preferencí zákazníků. Prostě neverending story.

 

 

Napíšu vám vybroušené texty...

… aby váš byznys byl neverending story!